|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SPOK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SPOK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Speciální pedagogika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
8
[HOD/SEM]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFE/SPOK
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvedení studentů do problematiky systému komplexní péče o lidi se speciálními potřebami v duchu současného integračního paradigmatu speciální pedagogiky. V obsahu je kladen důraz na pochopení specifik vztahu minorit lidí s jednotlivými typy postižení a intaktní majority. Studentům bude představena historie vztahu společnosti k lidem s postižením, budou seznámeni se základní terminologií, s interdisciplinárním konceptem oboru, získají základní přehled vad a poruch a základní orientaci v relevantní legislativě a v systému péče v rezortu zdravotnictví, školství a sociální péče.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšné zvládnutí vědomostního testu.
|
Obsah
|
1. Úvod do speciální pedagogiky, spolupracující disciplíny, základní terminologie a struktura oboru
2. Norma a normalita ve speciální pedagogice, individuálně vztahový přístup k jedincům s postižením
3. Historie vztahu společnosti k lidem s postižením, současné integrační paradigma speciální pedagogiky
4. Specifika osobnosti a socializace lidí s jednotlivými typy postižení
5. Problematika jedinců s psychickým postižením
6. Problematika jedinců se smyslovým a řečovým postižením
7. Problematika jedinců s tělesným postižením a dlouhodobým onemocněním.
8. Problematika jedinců s vícečetným postižením a sociálním znevýhodněním
9. Metody diagnostiky, intervence a prevence ve speciální pedagogice
10. Systém péče a legislativy v rezortu zdravotnictví, školství a sociální péče
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Bazalová, Barbora. Autismus v edukační praxi. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
-
Rozšiřující:
Machová, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Druhé vydání. 2016. ISBN 978-80-246-3357-2.
-
Rozšiřující:
Celedova, Libuse. Clovek ve zdravi i v nemoci :. ISBN 978-80-246-3828-7.
-
Rozšiřující:
Vávrová, S. Doprovázení v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0087-1.
-
Rozšiřující:
Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé. 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
-
Rozšiřující:
Klíma, J. et al. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5014-9.
-
Rozšiřující:
Matoušek, Oldřich. Podpora rodiny:. 2014. ISBN 978-80-262-0697-2.
-
Rozšiřující:
Thorová, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
-
Rozšiřující:
Valenta, Milan. Slovník speciální pedagogiky. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0937-9.
-
Rozšiřující:
Kukla, Lubomír. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-247-3874-1.
-
Rozšiřující:
Arnoldova, Anna. Socialni pece :. 2016. ISBN 978-80-247-5148-1.
-
Rozšiřující:
Elichová, M. Sociální práce.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0080-4.
-
Rozšiřující:
Orel, M. et al. Somatopatologie.. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4714-9.
-
Rozšiřující:
Kucharská, Anna. Školní speciální pedagog. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0497-8.
-
Rozšiřující:
STOŽICKÝ, František a Josef SÝKORA. Základy dětského lékařství. Vydání druhé.. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2997-1.
-
Doporučená:
Schopler, Eric. Autistické chování. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-133-9.
-
Doporučená:
Jedlička, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích : nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Vyd. 1. Praha : Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
-
Doporučená:
Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-318-8.
-
Doporučená:
Švarcová, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7.
-
Doporučená:
Monatová, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-20-6.
-
Doporučená:
Renotiérová, Marie; Ludíková, Libuše. Speciální pedagogika. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1073-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
10
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student disponuje základním přehledem poznatků v oblasti biologie člověka, filozofie a společenských věd na úrovni absolventa středoškolského vzdělávání |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student bude základně orientován v problematice sociálního zařazení osob se speciálními potřebami, v užívané terminologii a interdisciplinárních souvislostech, klasifikaci vad a poruch ve speciálně pedagogických suboborech. Získá k lidem s postižením postoje nezbytné pro výkon v pomáhajících profesích |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
E-learning, |
Samostudium, |
|
|
|
|